Przyjęcie pierwszaków do braci gimnazjalnej to nielada wydarzenie. Jak pomóc im przejść chrzest bojowy, by mogli stwierdzić: ,,Pierwsze koty za płoty" ? Nasz scenariusz zapewni wspaniałą zabawę zarówno uczniom jak i nauczycielom.
Otrzęsiny klas pierwszych gimnazjalnych
Tradycją w szkołach gimnazjalnych stał się ,,chrzest” klas pierwszych. Do najważniejszych celów tej zabawy należą: - integracja wychowanków,
- rozwój ich twórczej inteligencji, -ciekawe spędzenie wolnego czasu, -przeciwdziałanie patologiom szkolnym. Niezwykle trudno wyeliminować powszechne zjawisko znęcania się psychicznego i fizycznego starszych gimnazjalistów nad młodszymi. Coroczne organizowanie w naszej szkole otrzęsin spowodowało prawie całkowitą eliminację tzw. fali. Będąc wychowawczyniami klas II, przygotowałyśmy scenariusz i przeprowadziłyśmy całą imprezę szkolną. Chcemy się podzielić sposobem jej realizacji, aby ułatwić Państwu pracę przy przygotowywaniu podobnej. Na początku kilka ważnych uwag. Należy:
- wybrać właściwy dzień, najlepiej piątek tuż po skończonych lekcjach,- wszystko przygotować dyskretnie, aby potem zabawa była interesująca,- zgromadzić rekwizyty, przydzielić zadania grupom co najmniej na tydzień przed terminem.- pamiętać o tym, że zabawy mają rozweselać, wzbudzić radość, a nie uwłaczać godności dziecka Myślą przewodnią ,,otrzęsin” jest przejście ,,pierwszaków” przez trudny ,,gąszcz” fizycznych, psychicznych, intelektualnych zadań, aby stać się nareszcie ,,prawdziwym uczniem”. W tym celu w sali gimnastycznej można rozmieścić 9 stanowisk, na których uczniowie będą sprawdzać się- zaliczać daną konkurencję. Do stanowisk przydzieleni są uczniowie klas II, którzy odpowiadają za zgromadzenie rekwizytów, obsługę stanowiska oraz sprzątanie na zakończenie. Proponujemy następujące zabawy:
- Picie mikstury (można zaserwować kubek mleka z kartonu z czosnkiem).
- Czarodziejska dziura (uczniowie ćwiczą odwagę, wkładając rękę do otworu w pudełku , gdzie rozpoznają po dotyku przedmioty, np. pająka).
- Taniec z partnerem ( wykazują się kunsztem tańca przy dźwiękach tanga, walca, oberka itp.).
- Ścieżka zdrowia (na bosaka przechodzą ścieżką wysypaną kasztanami ).
- Ćwiczenie fizyczne ( dziewczęta muszą wykonać 30 skoków przez skakankę a chłopcy 15 ,,pompek”).
- Test na inteligencję ( wybierają z listy pytań dwa i muszą na nie odpowiedzieć, np. ile dni jest w roku).
- Stolik makijażu ( uczniowie poddają się upiększaniu twarzy przyborami do makijażu).
- Pieczętowanie ( otrzymują pieczątkę na czole stemplem wykonanym z ziemniaka).
- Tunel (na czworaka przedzierają się tunelem wykonanym z krzeseł zakrytych ciemnym materiałem, wewnątrz jest ukryty uczeń, który może trochę postraszyć ).
Po przygotowaniu stanowisk adepci na ucznia są wprowadzani na salę , przywitani przez dyrektora i wychowawców. Zostają zapoznani z zadaniami (należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo). Zachęcić uczniów, aby całą imprezę potraktowali z ,,przymrużeniem oka”, na wesoło, uświadomić, że to jest wyraz okazania im sympatii i akceptacji przez starszych kolegów. Uczniowie otrzymują karty obiegowe (tabelarycznie przedstawione nazwy konkurencji z miejscem na wpis zaliczenia wyżej wymienionych zabaw). W czasie imprezy osoby uchylające się od wykonania testu, czy źle się zachowujące są przez wytypowanych ,,ochroniarzy” sadzani na ławkę kar ( np. 10 minut siedzenia). Na zakończenie dyrektor wręcza zawodnikom dyplomy pasowania na ucznia. Powyższa propozycja zorganizowania otrzęsin kl. I gwarantuje efektywne zagospodarowanie czasu z uwagi na konieczność integracji społeczności uczniowskiej . Opracowały: mgr Krystyna Czajka, mgr Mariola Michalska |